“Lexus Division” – лексус унаасынын толук аталышы — Япониянын Toyota Motor Corporation корпорациясына таандык автоунаалардын линияларынын бири. Башында бул модель Америка рыногу ʏчʏн берилген. Бирок кийинчерээк дʏйнɵнʏн 90дон ашык ɵлкɵлɵрʏндɵ сатылган. Компания премиум класстагы автоунааларды чыгарат, аны «люкс» деп лексус компаниясынын аты менен салыштырууга болот. Бул унаалар эң кымбат, люкс, ыңгайлуу жана татаал ыкмада иштелип чыккан.
Мындай унааны жасоо идеясы пайда болгондо бизнес-класс сегментин буга чейин BMW, Mercedes-Benz жана Jaguar сыяктуу бренддер ишенимдʏʏ тʏрдɵ ээлеп алышкан эле. Ошол кездеги америкалык рыноктордо бар болгон эң мыкты унаа. Ага карабастан флагманды тʏзʏʏ чечими кабыл алынды. Бул ыңгайлуу, кʏчтʏʏ, баарынан жогору жана жеткиликтʏʏ болушу керек болчу.

Эйджи Тойода — 1983-жылы Toyota Motor Corporation компаниясынын президенти жана тɵрагасы дал ушул F1 (флагман 1) ди тʏзʏʏ идеясын кɵтɵргɵн. Бул идеяны ишке ашыруу ʏчʏн ал жаңы лексус брендин иштеп чыгуу ʏчʏн инженерлер жана дизайнерлер тобун дайындаган. 1981-жылы Шоичиро Тойода кызматынан кетет жана компаниянын тɵрагасы болот. Демек, 1983-жылга чейин ал ɵзʏнʏн брендин жана лексус брендин тʏзʏʏ жана ɵнʏктʏрʏʏ жаатында башынан аягына чейин чыгып, татыктуу команда топтогон.

Лексустун логотиби эмнени тʏшʏндʏрɵт?
Тойота брендинин ɵзʏ ишенимдʏʏ жана арзан унааларды алгандыгын эске алганда, алардын массалык ɵндʏрʏшʏ эч качан шек санаткан эмес. Эми тойота жеткиликтʏʏлʏк жана масса менен байланыштырылбай турган бренд тʏзʏшʏ керек болчу. Бул уникалдуу, эч кандай флагмандык унаага окшобогон жумуш болду. Башкы инженер болуп Шойжи Джимбо жана Ичиро Сузуки дайындалды. Ошондо да бул адамдар атактуу бренддин инженер-жаратуучулары катары чоң таанууга жана урматка ээ болушкан. 1985-жылы Америка рыногун кɵзɵмɵлдɵɵ чечими кабыл алынган. Команда баалар жана сатып алуучулардын ар кандай топторунун ырааттуулугуна чейин бардык деталдарга кызыккан. Фокус — группалар тандалып алынды, алардын курамына ар кандай финансылык секторлордун сатып алуучулары да, авто дилерлери да кирген. Анкеталар жана сурамжылоолор жʏргʏзʏлдʏ. Бул изилдɵɵлɵр потенциалдуу сатып алуучулардын муктаждыктарын аныктоо максатында жʏргʏзʏлгɵн. Лексус дизайнын иштеп чыгуу боюнча иштер токтогон жок. Аны америкалык Toyota компаниясы Calty Design деп атаган. 1985-жылы июль айында дʏйнɵдɵ жаңы “Lexus LS400” унаасы пайда болду.

Расмий маалыматтар боюнча лексус автоунаа брендинин эмблемасы 1989-жылы Хантер-Коробкин тарабынан иштелип чыккан. Тойотанын чыгармачыл дизайн тобу 1986-жылдан 1989-жылга чейин логотиптин ʏстʏнɵн иштегени белгилʏʏ болсо дагы, Хантер-Коробкиндин эмблемасы артыкчылыктуу болгон.
Эмблеманын идеясынын бир нече варианты бар. Версиялардын бирине ылайык, эмблемада стилдештирилген татаал деңиз кабыгы чагылдырылган, бирок бул окуя негизсиз легендага окшош. Экинчи версияда мындай эмблеманын идеясын ɵз убагында Италиядан келген дизайнер Джорджетто Джужиаро кɵтɵрʏп чыккан деп айтылат. Ал логотипте стилдештирилген “L” тамгасын чагылдырууну сунуш кылды. Бренддин аты ɵзʏ жɵнʏндɵ айтып турат. Биринчи унаа чыккандан бери эмблема бир дагы жолу ɵзгɵргɵн жок.
Автомобилдин маркасындагы тарых моделдеринде

Лексус автомобилдик бренди пайда болгондон кийин 1986-жылы ал Германияда ɵткɵн бир нече сыноо дисктеринен ɵтʏшʏ керек болчу. 1989-жылы унаа АКШнын биринчи базарларында пайда болгон. Андан кийин жылдын аягына чейин бʏтʏндɵй америкалык унаа базарды басып алган. Бул модель тойота рыногунда чыгарылган жапон унааларын эч качан эске салган эмес. Кузову кɵбʏрɵɵк италиялык автоунаа дизайнерлери иштеп чыккан унааларга окшош болчу. Кийинчерээк “Lexus GS300” конвейерден жасалып, аны иштеп чыгууга буга чейин лексус брендинин эмблемасын иштеп чыгуу менен белгилʏʏ болгон италиялык Джорджетто Джужиаро катышкан. Учурдун эң абройлуу линиясы болгон “GS 300 3T” Тойота компаниясынын Кельн шаарынан чыккан. Бул кыймылдаткычын кɵтɵрʏп, дене тʏзʏлʏшʏн жеңилдеткен спорттук седан болчу. 1991-жылы компания “Lexus SC 400” (купе) кезектеги моделин чыгарган. Ал Toyota Soarer линиясындагы унааны дээрлик толугу менен кайталаган жана бир нече рейллингден кийин ɵзʏнʏн прототибинин сыртынан айырмаланып калган. Тойотанын стилин жана имиджин кайталаган унаалардын тарыхы ушуну менен эле токтоп калган жок. Ошол эле 1991-жылы “Toyota Camry” чыгарылып, “Lexus ES 300” линиясындагы америкалык кɵрсɵткʏчтʏ алган. Кийинчерээк, 1993-жылдан кийин Toyota Motors ɵзʏнʏн атайын жол тандабастарын чыгара баштады. “Lexus LX 450” жана “LX 470”. Биринчиси “Toyota Land Cruiser HDJ 80” дин ɵркʏндɵтʏлгɵн жана америкалык версиясы болсо, экинчиси ɵзʏнʏн Toyota Land Cruiser 100 ʏлгʏсʏнɵн ашып кетти жана эң ыңгайлуу интерьер. Автоунаалар Америка коомчулугунда жол тандабас класстын флагманы болуп калды.
Лексус жаратуучулар баштапкы идеясын толук ишке ашыра алды…

Компания 1999-жылы Американын рыногун ɵзʏнʏн “Lexus IS 200” чакан унаасы менен кубандырды. Ал 1998-жылы кʏзʏндɵ бир жыл мурда кɵрсɵтʏлʏп, сыналган. Ошондой эле 1997-жылы “Lexus RX 300” Чикаго автосалонунда кɵргɵзмɵгɵ чыгарылып, 1998-жылы декабрь айында америка рыногунда жогорку кɵрсɵткʏчтɵ сатылган унаа болгон. 2002-жылы “Lexus GX 470” жол тандабасынын Детройит шаарында биринчи кɵргɵзмɵсʏ болгон.
Лексус автоунаа бренди 2000-жылдары таасирдʏʏ курамга ээ болуп, АКШнын базарларында ɵзʏн кɵрсɵтɵ алган. Бирок 2000-жылы бул диапазон бир эле учурда эки жаңы модель менен толукталган — IS300 жана LS430. Мурунку моделдер ар кандай деңгээлде рестайлингге жана башка бир катар ɵзгɵрʏʏлɵргɵ душар болушкан. Ошентип, GS, LS жана LX моделдик индекстери ʏчʏн тормоздук кʏчтɵргɵ тиешелʏʏ тормоздун жардамы коопсуздук системасы (BASS) жасалып орнотулган жана натыйжада ушул моделдер ʏчʏн стандарттуу болгон. Тормоз кʏчʏ ар бир аба ырайы жана тормоздун абалы ʏчʏн оптималдуу бɵлʏштʏрʏлɵт. Бʏгʏнкʏ кʏндɵ лексус унааларында таптакыр башкача уникалдуу дизайны жана кемчиликсиз унаа жабдуулар топтому бар. Аларда эң кʏчтʏʏ жана туруктуу кыймылдаткычтар кездешет. Тормоздун, редуктордун жана башка тутумдардын бардык бɵлʏктɵрʏ эң майда-баратына чейин ойлонулган.
21-кылымда Лексустун болушу адамдын статусун, кадыр-баркын жана жашоо деңгээлинин жогору экендигин билдирет. Мындан лексус иштеп чыгуучуларынын баштапкы идеясы толугу менен ишке ашты деген тыянак чыгарсак болот. Азыркы учурда лексус унаалары статуска ээ болгон бренддердин арасында алдыңкы орунду ээлейт.
Дооран Токтошев
Окшош макалалар
Генералдын Оштогу сапары: Криминалдар тыйылып, соттордун маянасы 300 миңден ашканы айтылды
Баткен окуясына 26 жыл: Эскерʏʏсʏз калган эрдик
Yч облус элин тейлеген онкологиялык борбордун стратегиясы